marți, decembrie 30, 2008

Gran Torino. Walt Kowalski, un Moromete american

Spaghetti westernurile au fost religie pt mine. Filmele cu "Dirty" Harry Callahan au fost carbohidratii din alimentatia mea zilnica. La aproape 40 de ani de cand acestea din urma s-au lansat, il regasesc pe Eastwood in cel mai reusit rol din cariera lui.

Are 78 de ani si un fizic pe care unii nu-l au la 38. Omul n-are burta! Vocea lui inca are solemnitatea care acum 40 de ani ne spunea ca fiecare arma are propria tonalitate, care il intreba pe un derbedeu daca se simte norocos cu cea mai puternica arma indreptata catre el, sau ii zicea, acum vreo 4 ani unei boxere aparent ratata ca a fi dur nu e suficinent. Acum ii porunceste unui grup de golani asiatici sa se dea de pe gazonul din fata casei lui, pastrand aceeasi autoritate in voce, in ciuda gatului zbarcit ca un vagin. Get off my lawn! (...) I blow a hole in your face and sleep like a baby!

Kowalski e un veteran al razboiului din Coreea. Spune bancuri rasiste, ii considera pe asiatici sobolani, nu are o relatie buna cu fiii si nepotii. Cu toate astea, acest om, profund marcat de atrocitatile razboiului, deloc impresionat de perspectiva mortii, pare cea mai normala persoana dintre cele cu care are tangente. Tine un drapel pe prispa si considera ca orice american ar trebui sa conduca o masina produsa la ei in tara. Ingrijeste cu sarguinta un Gran Torino '72, pe care l-a procurat din uzina Ford cand lucra pentru ei.

Nu o sa fac recenzii filmului, nu vreau sa dau in vileag vreun amanunt picant. Actiunea se scurge in mod solemn, ca un fluviu american. Va rezulta un personaj ce la 78 de ani sufera un fel de redescoperire a identitatii, alaturandu-se unei comunitati de care constata cu durere ca e mai atasat decat de propria familie.

"Gran Torino" e cel mai bun film din anul 2008. Inca nu mi-am dat seama care e tema principala: infruntarea propriilor demoni, impacarea cu sine sau toleranta. Eastwood joaca atat de bine, incat da credibilitate unui mizantrop dezgustat, morocanos si plictisit, plasat in cel mai artificial mediu cu putinta creat de un regizor. Din punctul meu de vedere, Batman, pe langa Gran Torino, e un desen animat pentru copiii autisti.
Daca Eastwood nu castiga Oscarul pentru cel mai bun actor(diferenta dintre el si Bale e cea dintre un cal si un magar), eu imi iau angajamentul sa anunt pe blog ca sunt prost si-mi fac mea culpa.

In plus, are cel mai tare theme song din istoria cinematografiei. Cand s-a terminat, am plans, nu pentru ca finalul (care e si el destul de lacrimogen si sensibil) m-ar fi miscat atat de profund, ci efectiv prin faptul ca s-a terminat. Clint Eastwood intra in pielea personajului mai bine decat o facea Humphrey Bogart, tinand cond de faptul ca atunci se faceau roluri special pentru Humphrey Bogart, modelate dinainte dupa caracterul lui.

Clint, hai sa ne pisam pe Nolan, Bale si Batman(imi plac Nolan si Bale, dar vreau sa-i vad batuti mar). Succes la Oscaruri!

11 comentarii:

Anonim spunea...

Bale nici macar nu o sa fie nominalizat. The Dark Knight a fost o porcarie. Iti recomand The Wrestler al lui Aronofski, pentru mine cel mai bun film al anului si Oscar pentru Mickey Rourke, principalul contracandidat fiind The Curios Case of Benjamin Button. Merita atentia si Gran Torino, Milk, Slumdog Millionaire, Revolutionary Road si Frost/Nixon.

Moxx spunea...

nu il bate nimeni pe clint :P

pe 10 mii:D

Anonim spunea...

Oricat ti-ar fi placut Gran Torino, nu cred ca va fi nominalizat la filmul anului. Nominalizarile o sa fie cam aceleasi ca la Golden Globe, unde Grand Torino a fost uitat.
Oricum, ce ne intereseaza asa mult parerea unor snobi?
Astept 10 mii "Do I feel lucky? Well, do ya, punk?"

Moxx spunea...

"nominalizarile or sa fie" :P. da, sunt bulangiu.

filmul anului, nu. cel mai bun actor vreau

Anonim spunea...

Ce agramat sunt. Imi suna mie cam ciudat. :))
Anyway, ar trebui sa faci mai des recenzii la filme/carti/meciuri :D. Mai aflam si noi ceva interesant.

Moxx spunea...

nu fac recenzii la filme, am tendinta sa compar cu personaje din alte filme, sa comentez comportamente in situatii similare si ma intind ca pomana tiganeasca, nu prea am talent la comentat chestii:))

ultima carte pe care am citit-o... de fapt am citit de curand jumatate din "zbor deasupra unui cuib de cuci", n-am mai avut timp de atunci, sa-mi fie rusine

nici pe blog nu mai am timp sa scriu, vroiam sa deschid un site in care lumea sa denunte coruptia medicilor, a functionarilor publici (sa se dea nume etc), dar nu am timp. vroiam sa deschid un blog cu meciuri de colectie, rezumatul lor, posibilitate de download, analiza tactica etc, dar iar n-am timp.

sa treaca sesiunea, sa vad materiile de pe sem 2 futu-i grebla ma-sii

ucshiva spunea...

De jucaria aia care a dat numele filmului nu zici nimic ? :>

Moxx spunea...

nu ma pricep la masini si nu-mi plac:D

ktx spunea...

clint eastwood pwnz

Anonim spunea...

late comment.

nu scriu nimic despre prognosticul tau cu oscarurile. (in primul rand mi-ai putea replica inteligent ca acordarea celui mai bun actor pentru milk a fost un fel de bobarnac dat de hollywood californiei care se incapataneaza sa legalizeze gay marriage. o tema hot atunci in februarie, in al doilea rand ma enerveaza si pe mine ratatii care vin dupa consumarea faptului sa-ti spuna cata nedreptate ai avut. comentariu se refera strict la film)

Ma hotarasem sa nu-l vad, pana cand am dat de postul asta. N-as fi scris nimic daca nu l-ai fi laudat atat. Deci nu faptul ca l-ai ridicat atat in slavi m-a facut sa vad filmul, asta m-a facut sa scriu postul.

Cut to the chase. Ma uitam linistit la film pana cand am ajuns la scena catre final, cand politistii spun ca nu mai stau in fata casei asiaticilor si il obliga pe preot sa vina cu ei. Era sa cad jos de pe scaun. Cum pula mea a putut clint sa toarne scena in halul ala, cu politistul apucandu-l pe popa de sutana, si spunand si watch your head la intrarea in masina pe locul infractorului. What the fuck? Inteleg ca vroia sa arate hotararea popei. Dar una e sa permiti o mica bruschete (desi nu prea cred ca exista comunitate pe lumea asta, unde un politist pune mana pe popa si-l baga in duba. poate doar la comunisti) alta e sa bagi si watch your head ca replica.

Iar scena omorului de la sfarsit e de-a dreptul penibila. cu toti aia de la ferestre cu mitraliere. Sau aia de la si mai sfarsit, cu aia care stau ingenunchiati pe pajiste ascultand ca niste mielusiei de politie.
Sa zicem ca ideea generala a filmului e buna. Clint a jucat atat de bine ca pe la jumatate imi frecam palmele de bucurie ca m-am decis pana la urma sa-l vad. Dar filmul e de cacat. E foarte prost gandit la nivel de scene. Sau secventa cu negrii aia. alta bazaconie. Repet nu ca idee, ci cum este jucat.

Concluzia e ca eastwood nu stie regie. Ca actor e minunat, dar ca regizor nu prea. (Banuiesc ca e un fel de hagi).

Cum se explica MIllion dollar baby? Se explica prin achizitionarea scenariului de la paul haggis, care vroia sa-l regizeze el insusi. Haggis era angajat permanent la un post de televiuziune si scria si regiza walker politist texan si alte jeguri din astea. Cand a implinit 50 de ani si-a dat seama ca daca moare si pe 'crucea' lui sta ca cea mai mare realizare a fost walker p. t. inseamna ca a facut umbra pamantului degeaba. Teroarea asta a fost pentru el creativa pentru ca in urmatorii ani a scremut doua scenarii, million dollar baby si l.a. crash care devenind filme au dat lovitura la oscaruri.

Pentru un tip care a vazut toate filmele din top 100 imdb de doua ori, ma mir ca te anesteziaza gran torino, care e un stift.

am spus.

Moxx spunea...

tatal meu a fost mare fan western. cand eram pusti nu ratam niciun western, indiferent ca era pe tcm, rai uno, rtl, ma fascinau eroii iesiti din tipare si conflictele intre bine si rau. poate ai vazut, sunt un om insetat de dreptate, e o ramasita anacronica transmisa din frageda-mi pruncie, inclusiv de catre westernuri.

nu aveam cum sa nu ma indragostesc de un individ ca clint eastwood si e posibil sa-i privesc munca oarecum indulgent. ma rog, nu la modul manelistului care tine pe repeat orice melodie scoasa recent de salam.

postul meu e scris la cald, e o nota de subiectivism ft mare, poate ca nu este 100% conform decat cu atitudinea mea de dupa vizionarea lui.

legat de scena cu popa(pe care nu mi-o mai amintesc), cred ca te-ai pripit, e film, e arta, sunt surprinse ipostaze exceptionale, conteaza nu ce face un personaj cat modul in care o face.